2011. június 1., szerda

Diploma kell, a jegyek nem számítanak álláskereséskor

Végzős egyetemisták, friss diplomások gyakran teszik fel maguknak a kérdést: "Mit kell tennem ahhoz, hogy jó állásom legyen?". Ez valóban egy nagyon fontos kérdés.

Az egyetemi átlagok számítanak-e az elhelyezkedéskor?

Mi a legfontosabb dolog, amit a munkaadó elvár? Fontos, hogy milyen szakon végeztem, melyik egyetemen, milyen diploma átlaggal büszkélkedhetek? Az egyetemi átlagok számítanak-e az elhelyezkedéskor?

Valjuk be, ezek a kérdések az egyetemi évek alatt nem sokszor fordulnak meg egy hallgató fejében. Hazánkban leginkább az a felfogás terjedt el, hogy "mindegy milyen jegyeid vannak, csak legyen egy diplomád, és jó állásod lesz". A diploma átlagát úgy sem nézi senki. Ezért senki nem töri magát a jobb jegyekért. "Csak legyen meg a papír", a háttértudás megszerzése, önmagunk fejlesztése nem cél az egyetemen.

Ezek után jogosan vetődik fel a kérdés: ki a felelős ezért? A hallgató, hogy motiválatlan, vagy maga az oktatási rendszer, hogy nem motivál eléggé.

Diploma kell, a jegyek nem számítanak álláskereséskor

Nemrég olvastam egy nagyon szimpatikus rendszerről, amit Szingapúrban alkalmaznak az oktatásban. A rendszer lényege, hogy a hallgatók lényegében egymás ellenfelei. Nincsenek kialakult ponthatárok az értékeléskor, ami alapján eldöntik, hogy ki kaphat ötöst, és ki elégtelent. Százalékokban osztályoznak. A legjobb 10% ötöst kap, az ezt követő 10% négyest, és így tovább. Mivel nem lehet tudni, hogy milyen lesz a legjobb szint, ezért mindenkinek jól felfogott érdeke, hogy a lehető legjobbat hozza ki magából. Jegyzeteket sem lehet csak úgy cserélgetni, hiszen azzal valaki más esélyeit növelném. Így az előadások mindig teltházasak. Ugyanez a rendszer köszön vissza az álláskeresésben is. Bizonyos állásokra csak az előre meghatározott százalékkal rendelkező hallagatók jelentkezhetnek (például a felső 10%-ba tartozó hallagatók).

Ez aztán a motiváció, nem igaz? Ezzel a módszerrel máris értékesebb lenne a diplománk itthon is. Azonban hazánkban egyenlőre erre a módszerre nincs igény. Akkor mi az, ami igazi fegyver lehet az elhelyezkedésnél? Ezzel kapcsolatban mindenki mást tart fontosnak. Számíthat a kapcsolati tőke, a nyelvtudás, a gyakorlati tapasztalat, stb.

Ezzel kapcsolatban a Procter&Gamble és a KutatóCentrum együttműködésével készült egy felmérés, amelyben cseh és magyar egyetemisták vettek részt. Eszerint a magyar hallgatók az elhelyezkedéshez fontosnak tartják a kapcsolati tőkét, illetve az egyetem melletti szakmai képzéseket. A hazai diákok 16 százaléka jelentkezett korábban valamilyen szakmai programra, és további 37 százaléka tervezi ezt a jövőben.

"A cseh diákok szerint munkakereséskor a legfontosabb az agilitás, a jó kommunikációs készség, valamint a nyelvtudás megléte. Utóbbi kettőt a magyar egyetemisták is kiemelték, míg a dobogó harmadik helyére az önállóságot sorolták be. "Érdekes, hogy a személyes kapcsolatrendszer megléte a magyaroknál az ötödik, míg a cseheknél csak a kilencedik helyre került, ugyanakkor az egyetemisták mindkét országban úgy gondolták, hogy az elhelyezkedéskor az iskolai eredmények számítanak a legkevésbé" - elemezte az eredményeket Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatásvezetője." (Forrás: TőzsdeFórum)

Az elemzésből az is kiderült, hogy abban a cseh és a magyar diákok is egyet értenek, hogy a munkaadók számára a legfontosabb, hogy a jelentkező gyakorlati tapasztalattal is rendelkezzen. Azonban erre egy friss diplomásnál vajmi kevés esély van.

A fentiek alapján azt hiszem kijelenthetjük, hogy nincs egyszerű dolgunk, ha álláskeresésre kerül a sor. Ugyanakkor nem kell elkeseredni, közel sem lehetetlen küldetés az álom állás megtalálása.

A hazai munkáltatók zöme tisztában vannak azzal, hogy egy álláskeresőnek milyen problémákkal, kihívásokkal kell szembesülnie. Így a kiválasztás során nem várnak el szakmai tapasztalatot a jelentkezőktől, inkább a kompetenciák, készségek meglétét vizsgálják. Népszerűek a vállalatok körében a frissdiplomások, hiszen a cégek 88 százaléka foglalkoztat egyetemről épphogy kikerült fiatalokat. Leginkább a stabil elméleti tudást, az önállóságot, és az ambíciót értékelik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése